Lav en aftale om praktik

Når virksomheden er klar på et samarbejde og vil have dig i praktik, skal I lave en god aftale om, hvordan det skal foregå.

Når din indsats bærer frugt, og en virksomhed er interesseret i at få dig i praktik, så mangler du kun et par små detaljer, før du kan starte op hos dem. Først og fremmest skal du have lavet en god aftale om, hvordan praktikken skal foregå. Derudover skal virksomheden ansøge jobcentret om at få dig i praktik. 

På denne side finder du gode råd til at lave praktikaftalen med virksomheden, og hvordan du kan hjælpe virksomheden med ansøgningsprocessen til jobcentret. 

Virksomheden søger om at få dig i praktik via hjemmesiden www.vitas.bm.dk. På YouTube findes en videoguide til, hvordan virksomheden udfylder ansøgningen. Du kan læse mere om ansøgningsprocessen her på denne side under værktøj 2 og 3.

Sidst på siden kan du blive klogere på, hvilke krav virksomheden skal leve op til, for at du kan komme i praktik hos dem. 

Værktøj 1: Lav en god aftale om praktik

En god praktik starter med en god forventningsafstemning, hvor du sammen med virksomheden får styr på, hvordan din praktik skal foregå. Flere af punkterne skal virksomheden også bruge, når de skal søge om at få dig i praktik. 

Eksempler på hvad du med fordel kan aftale med virksomheden

Vis alle

Aftal hvilke opgaver, du skal løse for virksomheden

Få helt styr på hvilke opgaver, virksomheden gerne vil have, at du løser for dem. Bliv gerne så konkret som muligt undervejs i dialogen med virksomheden, så I er enige om, hvad  du skal lave for dem.

Fremfor blot at aftale, at du skal 'arbejde med sociale medier', så aftal hvad du konkret skal lave. Content til Facebook? En generel SoMe-strategi? En målgruppeanalyse? 

Aftal hvor mange timer, du skal arbejde for virksomheden om ugen 

De fleste arbejder mellem 30-37 timer om ugen i en virksomhedspraktik. Ønsker virksomheden, at du arbejder mere end 37 timer, kan praktikken ikke godkendes i jobcentret.

Tal også gerne om fordelingen af arbejdstiden i løbet af ugen, og om arbejdstiden er inklusiv frokost eller ej. 

Aftal hvornår du skal starte op i praktikken 

Find ud af, hvad der passer jer begge ift. opstartsdato. Husk at jobcentret skal nå at godkende din praktik, før du må starte op, så aftal gerne en uges tid eller mere ud i fremtiden. 

 

Aftal gerne, hvordan du får feedback undervejs i dit forløb 

Er der stemning for det under dit møde med virksomheden, så kan du spørge ind til, hvordan du kan få sparring og feedback undervejs i dit praktikforløb.

Bliver du tilknyttet en fast kontaktperson? Foretrækker vedkommende ugentlige møder i kalenderen eller løbende dialog?

Føles det ikke rigtigt at tale om det under mødet med virksomheden, kan du sagtens vente med at bringe emnet op, til du er startet i praktik. 

 

Aftal næste skridt, og hvem der gør hvad

Det er en god idé at aftale, hvad næste skridt er. Virksomheden skal søge om at få dig i praktik, men du kan godt hjælpe dem på vej med det.

Som du kan se her på siden, kan du fx sende dem en mail med forslag til, hvordan de kan udfylde nogle af felterne i ansøgningen. Aftal gerne, hvem der gør hvad, og hvornår I taler sammen igen. 

Download skabelonen til at lave en god aftale om praktik

Værktøj 2: Hjælp virksomheden med ansøgningsprocessen til jobcentret

Før du kan starte op i din praktik, skal vi godkende den i jobcentret. Det skyldes blandt andet, at du er dækket af jobcentrets arbejdsskadeforsikring, hvis du skulle komme ud for en ulykke undervejs i dit forløb. Derfor må du også først starte op i praktikken, når du har fået besked fra jobcentret om, at den er godkendt. 

Virksomheden søger om at få dig i praktik via hjemmesiden www.vitas.bm.dk. På YouTube findes en videoguide til, hvordan virksomheden udfylder ansøgningen. 

For at gøre processen lettere for virksomheden, kan du hjælpe dem ved at skrive et udkast til nogle af punkterne i ansøgningen. Du får også et bud på en mailskabelon med punkterne, som du selv kan tilpasse og sende til virksomheden. 

Punkter du kan forberede for at hjælpe virksomheden med praktikansøgningen

Vis alle

Stillingsbetegnelse

Giv et bud på din stillingsbetegnelse i praktikken. Virksomheden skal vælge ud fra fast definerede stillingsbetegnelser, og der er derfor ikke frit valg. 

Du kan finde inspiration i nedenstående liste over de stillingsbetegnelser, andre har brugt i praktikker: 

  • Account Manager
  • Administrativ assistent
  • Afdelingschef
  • Analytiker, data og analyse
  • Arkitekt
  • Art director
  • Bogholder- og regnskabsmedarbejder
  • Butiksassistent
  • Brand manager
  • Bæredygtighedskonsulent
  • Designer
  • Direktør
  • Driftsleder
  • Forretningsudvikler
  • Fuldmægtig
  • Grafisk designer
  • Hotelchef
  • Indkøber
  • IT-konsulent
  • Key account manager
  • Kommunikationschef/-medarbejder/ -koordinator/ -konsulent
  • Kontorassistent
  • Kontorleder
  • Koordinator
  • Kundeservicemedarbejder
  • Lager- og logistikmedarbejder
  • Marketingdirektør/-medarbejder/-koordinator
  • Mediegrafiker
  • Mode- og textildesigner
  • Multimediedesigner
  • Programmør og systemudvikler
  • Projektmedarbejder/ -leder/ -koordinator
  • Pædagogmedhjælper
  • Receptionist
  • Risikomanager
  • Scenetekniker
  • Sekretær
  • Teknisk designer
  • Udviklingskonsulent
  • UX designer

Praktikbeskrivelse

Her skriver du kort, hvad praktikken går ud på. Hvad bliver dine opgaver, og hvad får du med dig af nye kompetencer og færdigheder fra virksomheden? 

På hjemmesiden, hvor virksomheden søger om praktik, står der i dette felt, at man skal skrive fritekst om virksomheden og efterspurgte kompetencer hos praktikanten. Det behøver I ikke, da det kun er relevant for virksomheder, der endnu ikke har en praktikant, men som gerne vil have jobcentrets hjælp med at finde én. 

I kan derfor fint nøjes med at skrive et par linjer om dine opgaver og om, hvad du vil få ud af praktikken. 

Ønsket timetal og startdato

Typisk ligger det ugentlige timetal mellem 30 og 37 timer i en praktik. 

Startdatoen skal gerne være en uges tid frem, så jobcentret kan nå at godkende ansøgningen om praktik. 

Dit CPR-nummer

Dit CPR-nummer skal bruges af jobcentret, så vi kan finde din sag og tilknytte praktikken til dig. 

Har du ikke lyst til at sende dit CPR-nummer i en mail, kan du fx i stedet sende mailen og herefter ringe til virksomheden og fortælle CPR-nummeret til dem. 

Mailskabelon og eksempel på mail

Vis alle

Mailskabelon med tomme felter

Hej [navn]

Tak for sidst og tak for et rigtig godt møde. Jeg glæder mig meget til at starte i praktik hos jer. 

Som vi talte om, så sender jeg her et par inputs til den ansøgning, som I skal lave i www.vitas.bm.dk for at få mig i praktik. 

Stillingsbetegnelse: [XX]



Praktikbeskrivelse: [XX]

Ønsket timetal: [XX]



Ønsket startdato: [XX]



Mit CPR-nummer: [CPR]



Der er lavet en videoguide, der forklarer lidt om ansøgningen og Vitas. Den finder I her på YouTube: https://youtu.be/06E8u9dn8TU

Sig til, hvis I har brug for andet fra mig. 

Mange hilsner 

[Navn]

Eksempel på mail med udfyldte felter

Hej Simon

Tak for sidst og tak for et rigtig godt møde. Jeg glæder mig meget til at starte i praktik hos jer. 

Som vi talte om, så sender jeg her et par inputs til den ansøgning, som I skal lave i www.vitas.bm.dk for at få mig i praktik. 

Stillingsbetegnelse: Projektmedarbejder 



Praktikbeskrivelse: I ShiftDynamics har vi netop afsluttet en tilfredshedsundersøgelse hos vores brugere. I praktikken skal Frederikke arbejde videre med resultaterne og vores fremtidige tilfredshedsundersøgelser. 



Praktikken har to overordnede opgaver:

  1. At formidle resultaterne af den dataanalyse, der er blevet lavet på baggrund af de nuværende besvarelser, til resten af arbejdspladsen både i en artikel og i et oplæg. 
  2. At kvalitetssikre og opsætte et nyt spørgeskema til fremtidig brug. 

Vi tilbyder at Frederikke kan få:

  • Erfaring med SurveyXact
  • Erfaring med kvantitative undersøgelser og spørgeskemaer
  • Erfaring med formidling af dataanalyse

     

Ønsket timetal: 37 timer



Ønsket startdato: 1. august 2023



Mit CPR-nummer: [012345-6789]



Der er lavet en videoguide, der forklarer lidt om ansøgningen og Vitas. Den finder I her på YouTube: https://youtu.be/06E8u9dn8TU

Sig til, hvis I har brug for andet fra mig. 

Mange hilsner 

Frederikke

Download skabelonen til at hjælpe virksomheden med at skrive en ansøgning

Værktøj 3: Hjælp virksomheden med kravene til dem 

Der er forskellige krav, en virksomhed skal leve op til, for at de kan få en praktikant. Kravene er defineret ud fra den lovgivning, vi arbejder efter i jobcentret. Når vi godkender en praktik, tjekker vi altid op på, at virksomheden opfylder kravene. 

Du kan se de vigtigste krav til virksomhederne herunder. Hvis du bliver bekymret for, om virksomheden opfylder dem, er du altid velkommen til at kontakte os i jobcentret - så hjælper vi dig med at navigere i kravene. 

De vigtigste krav til virksomhederne for at få en praktikant er

Vis alle

at virksomheden opfylder det såkaldte 'Rimelighedskrav'

En virksomhed skal have flest ansatte på almindelige vilkår. Fx må enkeltmandsvirksomheder og virksomheder med under fem ansatte kun have én praktikant. 

Har den virksomhed, hvor du gerne vil starte i praktik, allerede andre praktikanter eller andre ansatte tilknyttet i støttede stillinger, kan I undersøge rimelighedskravet under feltet 'Betingelser for at få en medarbejder i virksomhedspraktik'

at virksomheden ikke er dit seneste arbejdssted 

En praktik kan desværre ikke godkendes, hvis du senest har haft et studiejob, en freelance-opgave eller andre lønnede timer i virksomheden. 

Ifølge loven må du ikke starte i en praktik et sted, der er din seneste arbejdsplads - det gælder, uanset hvor langt tilbage, din seneste ansættelse ligger.

Det betyder fx, at hvis du afsluttede en ansættelse hos en virksomhed for to år siden og har været jobsøgende siden, kan du som udgangspunkt ikke komme i praktik i samme virksomhed. 

at virksomheden kan tilbyde en relevant praktik for dig 

Praktikken skal give mening for dig i din jobsøgning. Derfor skal praktikkens indhold og formål afspejle, at den fx udvikler dine kompetencer eller giver dig nye færdigheder. Den skal samlet set bringe dig tættere på dit næste job. 

En virksomhedspraktik må aldrig etableres kun for at opfylde virksomhedens behov for arbejdskraft. 

I vil begge blive ringet op

Vær opmærksom på, at både du og virksomheden vil blive ringet op af jobcentret, når vi skal godkende ansøgningen om praktik.

Vi ringer typisk fra enten et hemmeligt nummer eller et standardnummer.

Har I brug for hjælp til ansøgningen om praktik? 

Hvis du eller virksomheden har brug for hjælp eller har spørgsmål, så er I velkomne til at ringe til os i jobcentret. 

Hvis I allerede er gået i gang med ansøgningsprocessen i www.vitas.bm.dk, så kan I ringe til jobcentret på 82 56 56 82 alle hverdage.  

Hvis I har generelle spørgsmål til praktikken, regler osv., er I velkomne til at kontakte Københavns Erhvervshus alle hverdage på 33 66 33 33.